hoekje

1 februari: Zorg en onderwijs met meer gezond verstand

Gedurende het studiejaar 2017-2018 werk ik als ‘huisfilosoof’ voor het RadboudCSW, een onderwijsinstituut dat post-academische opleidingen aanbiedt voor sociale wetenschappers. Ik probeer aan die opleidingen een flinke portie ‘gezond verstand’ toe te voegen, gewoon omdat ik meen dat we in onze initiële wetenschappelijke opleidingen dit vermogen over het hoofd zien en vergeten dat ook dit vermogen gevoed moet worden. In hoeverre dat een goed verhaal is, mag ik in de “Alumnilezing” komen uitleggen.

Er wordt in universitaire opleidingen nog veel te vaak gedacht dat wetenschap tegenover gezond verstand staat. Maar als je eenmaal na je studie aan het werk bent, merk je iedere dag dat juist jouw gezonde verstand cruciaal is voor al die beslissingen die je als professional moet nemen.

Over dit gezonde verstand schreef ik Laat je niets wijsmaken, het boek waarmee ik in 2014 de Socratesbeker won.

Ik zal in de lezing duidelijk maken dat leken en deskundigen elkaar de toegang belemmeren tot het belangrijkste, kritische en creatieve aspect van ons gezonde verstand: de onderzoekende houding. Die onderzoekende houding begint waar mensen zichzelf vragen durven stellen in de ontmoeting met andere mensen, vragen over hun eigen verwachtingen. Met die vragen kunnen omgaan: dat is gezond verstand. En daar is het nooit te laat voor, ook niet als je dit pas als alumnus doorkrijgt.