hoekje

23 maart: Gezond verstand in zorg en onderwijs

Op de PWO Netwerkochtend van de Radboud Universiteit mag ik de plenaire openingslezing verzorgen. Dat doe ik graag en ik kan het niet nalaten dat een beetje schurend en ontregelend te doen. Op deze ochtend komen stagebegeleiders en supervisoren van masterstudenten (ortho)pedagogiek en onderwijskunde naar de universiteit om de relatie tussen werkveld en wetenschap te versterken. Het werkveld wil graag op de hoogte gehouden worden van de nieuwste wetenschappelijke inzichten en van de implicaties daarvan voor de praktijk.

In zo’n context kom ik graag waarschuwen¬† voor de mogelijke negatieve impact die expertise kan betekenen voor een werkveld. De honger naar meer wetenschap zal ik proberen te temperen door te benadrukken hoe belangrijk ons gezonde verstand is voor de bemiddeling tussen praktijk en theorie, en zelfs hoe belangrijk het voeden van ons gezonde verstand zou zijn voor het voorkomen van de kloof tussen praktijk en theorie. Want die kloof is een product van een eenzijdige √©n misleidende interpretatie van wat kennis van het menselijk gedrag is. Die kennis wordt niet op de universiteit geproduceerd, maar in de praktijk gevoed.