8 december 2022: How not to freeze learning

De Special Interest Group Toetsing van ons Radboud Teaching and Learning Centre organiseert een toetsconferentie om de docenten van de Radboud Universiteit zowel te verontrusten als te inspireren. Het verontrusten betreft de nadelige neveneffecten van de klassieke toetspraktijk, die niet alleen in psychometrische zin onbetrouwbaar is maar ook in motivationele zin het leren en ontwikkelen dwarszit. Het inspireren betreft voorbeelden van hoe het anders kan en verkenningen van hoe lastige dilemma’s aangepakt kunnen worden.

Ik speel een voor mijn doen wat ongemakkelijke dubbelrol omdat ik tegelijkertijd een radicale positie wil innemen (wezenlijk aan toetsen is dat het leren en ontwikkelen dwarszit) én mijn verantwoordelijkheid als toegankelijke en coöperatieve gastheer wil waarmaken.

De titel van mijn bijdrage laat nog een ander dilemma zien, namelijk hoe we aan een tweetalige universiteit ook tweetalige programma’s kunnen verzorgen. Sommige bijdragen aan het programma zullen in het Nederlands verzorgd worden en sommige in het Engels.

We gaan het zien. Gelukkig is de dag in handen van een goede dagvoorzitter: Piet-Hein Peeters.