Tegen de professionalisering van leren

Het “Congres Samen Opleiden en Professionaliseren” was aanvankelijk in ’t Gooiland in Hilversum gepland, en ook nog eens in juni 2020. Corona gooide roet in het eten, maar het eindresultaat is wel dat mijn bijdrage aan dit congres nu de vorm heeft gekregen van een webinar. En die kan iedereen in alle rust terugkijken. op welk moment dan ook. Dat heeft zo zijn voordelen.

Ik heb mijn bijdrage een wat schurende titel meegegeven: Tegen de professionalisering van het leren. Hier is de tekst uit het programmaboekje:

Leren is een alledaagse bezigheid en het is niet altijd zo dat het professionaliseren van dergelijke bezigheden een verbetering is. Dit wordt ‘de paradox van het alternatief ’ genoemd. Groepsleiders zijn niet beter dan ouders, therapeuten niet beter dan echte vrienden, sekswerkers niet beter dan partners. De beste professional is, als het om alledaagse bezigheden gaat, geen professional. Tijdens zijn webinar betoogt Jan Bransen dat dit ook voor het schoolse leren geldt, met name als we eenmaal beseffen dat schools leren een kwestie van Samen Opleiden is en de leraar een lerende leraar is. Met name dát leren moeten we niet willen professionaliseren. Maar natuurlijk wel verbeteren!

2 Reacties

  1. Beste Jan,
    Dank voor deze prachtige en inspirerende lezing!
    Genoeg stof om in de komende weken, bij de ontwikkeling van onze leereenheden, aandachtig bij stil te staan. Goede gewoontes ontwikkelen is zonder meer de basis van beroepsonderwijs en mag veel meer voorgeleefd worden.
    Een prettige dag en hartelijke groet.

Reacties zijn gesloten.