hoekje

4 oktober: Gevormd of vervormd?

De Vereniging Openbaar Onderwijs organiseert voor het personeel van het openbaar onderwijs in Assen een conferentie met werkbezoeken, workshops en lezingen. Zij hebben mij in het Traptheater gezet waar ik iets mag vertellen over één van de centrale ideeën van mijn aanstaande boek, Gevormd of vervormd? Een pleidooi voor ander onderwijs. Dat idee betreft de school als een gebouw waarin de menselijke soort op zijn best thuis is: namelijk als een oefenruimte voor intergenerationele interactie.

Het huidige onderwijsbestel maakt het schoolgebouwen echter niet gemakkelijk zichzelf waar te maken. Daar moeten een aantal vooronderstellingen voor op de schop. In Assen zal ik er drie bespreken (in het boek behandel ik er vijf):

  • het idee van een harde knip in onze levens tussen de fase van leren en de fase van leven
  • het idee dat leraren lesgeven en dat leerlingen daardoor leren
  • het idee dat de kwaliteit van de school afgelezen kan worden van de resultaten